«تهران، شهری برای همه» شعاری است که شهردار تهران آن را برای‌ آبادانی و احیای هویت بومی ‌و تاریخی پایتخت انتخاب کرد.

محله سبز

 همشهری آنلاین_ بهاره خسروی:  اجرای طرح‌های خردمقیاس محلی به همین بهانه در دستور کار شهرداران مناطق قرار گرفته است؛ طرح‌هایی که به گفته «مجید رباطی» شهردار تکه دهم پایتخت در ماندگاری جمعیت و ایجاد حس تعلق خاطر اهالی نسبت به محله‌ای که در آن زندگی می‌کنند، تأثیر بسزایی دارد. در این گزارش درباره مهم‌ترین طرح‌های خردمقیاس محلی در پازل دهم پایتخت و تأثیر آنها بر ارتقای کیفیت شهروندان با شهردار منطقه ۱۰ گفت‌وگو کردیم.


 تقریباً ۴ ماه است که سکان مدیریت شهری تکه دهم پایتخت را به دست گرفته‌اید. در این مدت چه اقداماتی برای رفاه حال اهالی انجام شده است؟  
۶۰‌درصد از فضای موجود در منطقه ۱۰ بافت مسکونی است و بقیه آن را معابر و فضای سبز تشکیل می‌دهد. در واقع، کالبد شهری منطقه شکل گرفته است و عملاً امکان توسعه وجود ندارد. همه تلاش ما اجرای پروژه‌های خردمقیاس محلی برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است. در واقع با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، ایجاد حس تعلق خاطر به محله و زمینه‌های ماندگاری جمعیت در منطقه فراهم می‌شود.  
یکی از موضوعاتی که از زمان ورودم به منطقه به آن توجه داشته‌ام، نگهداشت چهره شهری است. لکه‌گیری آسفالت خیابان‌ها برای سهولت‌ تردد شهروندان، راه‌اندازی مسیر دوچرخه‌سواری برای کاهش آلودگی هوا، ترافیک و افزایش شادابی و نشاط شهروندان یکی از اقدامات انجام‌شده در این مدت است. مسیر دوچرخه‌سواری محور خیابان ارومیه به رودکی به بهره‌برداری رسیده و بخش دیگر مسیر در محور خیابان کلهر به رودکی، رودکی به آزادی و خیابان قزوین را هم در دستور کار داریم.  
 اهالی خیابان رنجبر سال‌های زیادی است که به دلیل اجرای طرح بزرگراه امام(ره) از اوضاع نابسامان این محدوده رنج می‌برند، چه اقدامات عمرانی برای کاهش مشکلات اهالی خیابان رنجبر و آرام‌سازی محیط آن انجام شده است؟  
برای تعیین تکلیف خیابان رنجبر و بررسی مشکلات این خیابان به‌عنوان یکی از فضاهای بی‌دفاع شهری منطقه به کمیسیون ماده ۵ نامه نوشته‌ایم تا پرونده‌های این محدوده بررسی شود و این منطقه زودتر به یک محور امن شهری برای اهالی و ساکنان آن تبدیل شود. البته در حال حاضر هم یکسری فعالیت‌های عمرانی را در این خیابان برای رفاه حال اهالی در دستور کار داریم.  
خیابان رنجبر چند سالی است به دلیل اجرای طرح یادگار امام(ره) به یکی از بخش‌های بی‌دفاع شهری تبدیل شده است. بر اساس مطالعات و پیمایش‌های انجام‌شده بعد از ۱۵ سال بلاتکلیفی، عملیات بازپیرایی پروژه نیمه‌تمام توسعه شاخه جنوب‌شرقی بزرگراه یادگار امام(ره) حدفاصل میدان جی تا میدان نهم دی در حال اجراست. عملیات ساخت تک‌جدول، کانیو، نهر، حذف گاردریل و تراش و روکش مکانیزه آسفالت به طول ۲ کیلومتر نیز در این منطقه انجام می‌شود. بوستان‌های سوگند و نوروز در حاشیه خیابان رنجبر برای بهره‌مندی ساکنان ساخته و تجهیز شده است. همچنین برای ساماندهی اوضاع ترافیکی، پارکینگ‌های محله‌ای در این محدوده ساخته می‌شود. عملیات خط‌کشی محوری برای‌ تردد عابران پیاده هم پیش‌بینی شده است.  


 یکی از دغدغه‌های مهم این روزهای مدیریت شهری پایتخت اجرای پروژه‌های خردمقیاس شهری در محله‌هاست. در این زمینه چه برنامه‌ای در دستور کار دارید؟  
توسعه نوین و بازآفرینی بافت‌های نابسامان منطقه را برای تبدیل تهران به شهری برای همه و افزایش جاذبه‌های گردشگری محلی در دستور کار داریم. بازپیرایی خیابان شهید دعوتی، مقابل موزه هفت‌چنار و خیابان صفدری از مهم‌ترین برنامه‌های منطقه است. عملیات بازپیرایی خیابان شهید دعوتی حدفاصل خیابان نوری تا خیابان حسام‌الدین تاکنون به طول ۳۰۰ اجرا شده و این عملیات پیشرفت ۳۵‌درصدی داشته است. در این مدت عملیات تخریب آسفالت، بتن‌ریزی مسلح، اجرای غلاف‌های تأسیساتی و سرپوشیده کردن نهرها اجرا شده است. در ادامه کار طرح تعریض پیاده‌روها با عرض متغیر ۹۰/۲ تا ۵ متر، اجرای مبلمان شهری متناسب با محیط پیرامون و نصب کف‌سنگ کیوبیک هم پیش‌بینی شده است. متولی اجرای این عملیات سازمان زیباسازی شهر تهران است. با توجه به پیچدگی طرح، اجرای آن برای اهالی ساکن در خیابان شهید دعوتی مشکلاتی ایجاد کرده که با صبوری شهروندان، این پروژه برای افزایش سرانه‌های تفرجگاهی و گردشگری زودتر به پایان می‌رسد.  
 چه تعداد پروژه کوچک‌مقیاس شهری در منطقه در دستور کار مدیریت شهری است؟  
حدود ۴۴۰ پروژه کوچک‌مقیاس شهری را در دستور کار داریم. بیشتر پروژه‌های کوچک‌مقیاس شهری ما توسط نخبه‌های محلی، شورایاری‌ها و مردم در حوزه مختلف شهری، فنی و عمرانی، اجتماعی، ترافیک و املاک برای ارتقای کیفی زندگی اجتماعی و فرهنگی شهروندان برنامه‌ریزی و درخواست می‌شوند.  
 فقر سرانه فضای سبز یکی از مهم‌ترین مشکلات اهالی منطقه است که بارها به این موضوع اشاره شده است. برای افزایش سرانه فضای سبز چه برنامه‌ای دارید؟  
دنبال تملک چند نقطه از منطقه مانند بوستان باغ حکیم و تملک ملک قدیمی‌ در مقابل موزه هفت‌چنار برای افزایش سرانه فضای سبز هستیم. راه‌اندازی پلازای شهری ایستگاه مترو بریانک از دیگر برنامه‌ها برای توسعه فضای سبز در منطقه است که تقریباً بیشتر کارهای اجرایی آن انجام شده است. بعد از تعیین پیمانکار و تجهیز کارگاه به ما قول داده‌اند که تا پایان سال این عملیات به پایان می‌رسد. در محور خیابان امام خمینی(ره) کاشت‌گونه‌های مختلف گیاهی در لچکی میانه خیابان باعث زیبایی چهره شهری و افزایش سرانه فضای سبز شده است. در این زمینه همچنین اجرای طرح «کوچه و محله سبز» را با مشارکت اهالی در دستور کار داریم.  
 بیشترین بخش منطقه را بافت فرسوده تشکیل داده است. برای رفع این مشکل و تشویق شهروندان به نوسازی بافت فرسوده چه برنامه‌ای دارید؟  
نوسازی بافت فرسوده به مجموعه مدیریت شهری مربوط نیست، بلکه به سیاست‌های وزارت مسکن و شهرسازی گره خورده است. شهرداری فقط پروانه ساخت را صادر می‌کند و در تلاش برای تسهیل روند نوسازی است. ۵۳‌درصد از بافت منطقه ۱۰ فرسوده است و جمعیتی بالای ۳۵۰ یا ۳۶۰ هزار نفر دارد. نخستین گام برای نوسازی بافت فرسوده در منطقه ۱۰ جلب تمایل مالک است. در منطقه ملک‌هایی داریم که در حال تخریب و فروریختن هستند و هرچه زودتر باید مالکشان به نوسازی تشویق شوند. در حال حاضر به دلیل ریزدانه بودن بافت منطقه ملک‌های ۱۸۰ متری جواز ساخت ۳ طبقه را می‌گیرند. در تلاش هستیم برای تشویق نوسازی، ملک‌های ۱۸۰ متری جواز ساخت ۴ طبقه را هم دریافت کنند و از این طریق با سودی که از ساخت طبقه چهارم حاصل می‌شود مالکان به نوسازی ملک خود و حفظ ایمنی آن تشویق شوند. اما مهم‌ترین عامل مؤثر در تشویق به نوسازی بافت فرسوده، فرهنگسازی و آشنایی مالکان با مزایای نوسازی است.  

  • پروژه‌های کوچک مقیاس منطقه ۱۰ به تفکیک معاونت ها
  • معاونت فنی و عمران 
  1.   بازپیرایی و ساماندهی خیابان رنجبر
  2.   اجرای عملیات پیاده‌روسازی خیابان قزوین
  3.   اجرای عملیات پیاده‌روسازی خیابان امام خمینی(ره)
  • معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست
  1.   ادامه طرح احداث بوستان حکیم 
  2.   هوشمندسازی برداشت آب 
  3.   مرمت نقاشی‌های دیواری‌ منطقه
  • معاونت حمل‌ونقل و ترافیک 
  1.   ساخت مسیر دوچرخه‌سواری 
  2.   ایمن‌سازی و آرام‌سازی معابر حادثه‌خیز 
  3.   مناسب‌سازی خطوط تاکسیرانی
  • معاونت امور اجتماعی و فرهنگی 
  1.   ایجاد مرکز فرآموز
  2.   راه‌اندازی مدرسه اجتماعی
  3.   نگهداشت سرای محله‌ها و اماکن فرهنگی و ورزشی
     
کد خبر 535655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha